به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو؛ این طرح در راستای سند برنامه اقدام مشترک وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با رویکرد تحول دیجیتال و به منظور بهرهگیری از توان شرکتهای توانمند در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای افزایش مشارکت عمومی در مدیریت مصرف برق در زمانهای اوج بار با استفاده از فناوریهای نوین دیجیتال مطرح گردیده است.
توسعه فناوریهای نوین دیجیتال در سالهای اخیر فرصت ویژهای در حوزههای مختلف از جمله ارتباط دوسویه با مشتریان و ذینفعان را فراهم نموده است. با توجه به تجارب مناسب شرکت توانیر در جلب مشارکت مشترکین بزرگ صنعتی و کشاورزی در مدیریت بار و پیکسایی، این شرکت تصمیم دارد با به کارگیری فناوریهای نوین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و با توسعه روشهای پاسخگویی بار، این جلب مشارکت و همکاری را به کلیه مشترکین برق از جمله مشترکین خانگی، تجاری و عمومی گسترش دهد.
بر این اساس طرح «افزایش مشارکت عمومی در مدیریت بار با استفاده از فناوریهای نوین دیجیتالی» به منظور عملیاتی نمودن این هدف، با استفاده از همکاری شرکتهای دانشبنیان و فعالین کسب و کارهای نوین حوزه فاوا (ICT) مطرح شده است.
شرکت توانیر، مدیریت این طرح را به پژوهشگاه نیرو واگذار نموده است و نظامنامه این طرح در دست تدوین میباشد. در راستای تدوین ضوابط و آیین نامه اجرایی این طرح، جلسه هماندیشی طرح، با حضور نمایندگان اپراتورهای مخابراتی، شرکتهای فعال در حوزه فناوریهای فاوا و شرکتهای نوآور در پژوهشگاه نیرو برگزار گردید.
در این جلسه، نیازهای صنعت برق در خصوص مدیریت پیک بار مطرح گردید و شرکتکنندگان در جلسه، نقطهنظراتشان را در خصوص این طرح ارائه نمودند. جلسه هماندیشی مشابهی نیز با شرکتهای خدمات انرژی (ESCO) برگزار خواهد شد.